Etikett vid anställningsintervju
Etikett är "stil". Det handlar mycket om vilken typ av intryck du ger hos en potentiell arbetsgivare.
Presentation
Klä dig snyggt och propert. Försök hitta några kläder som du känner dig bekväm i. Försök hitta information om hur klädkoden på företaget är innan intervjun.
Var hövlig
Det enklaste sättet att inte få ett jobb är att vara oförskämd och otrevlig.
Var uppmärksam
Koncentrera dig på frågorna intervjuaren ställer och andra saker han/hon säger under intervjun. Om du ger intryck av att du inte förstår, eller ännu värre, inte lyssnar är risken stor att du blir bortgallrad. Kom ihåg hur irriterande det är när folk inte lyssnar på dig, när du talar.
Var punktlig
Detta är kritisk och en viktig aspekt av etikett vid anställningsintervjuer. Du kan, och du bör anlända i tid! Om du är i tid har du tid att förbereda dig och hitta till stället där din intervju ska genomföras. Att stressa till en intervju och sitta och flåsa för att du stressat ger bara ett negativt intryck på arbetsgivaren!
Effektiv kommunikation
Fundera på vad du vill säga. Du bör se till att du besvarar frågorna ordentligt och att du förstår dem rätt. Vid tveksamhet om en fråga, be om klargöranden, snarare än att ge felaktiga svar.
Mobiltelefoner
Stäng av telefonen! Om du inte skulle stängt av ljudet eller telefonen och den ringer under intervjun kan det lätt bli pinsamt. Det ger inte heller ett seriöst intryck!
"Attityd"
Din personliga attityd är ett viktigt kriterie för alla jobb. En positiv person tilltalar medan en negativ inte gör det. Alla som verkar ointresserade eller lata i sina svar, är inga bra kandidater.